onsdag 27. august 2008

Blöjautomat



Ända sen Gullklumpen föddes har jag velat sy en blöjförvaring att ha hängande vid skötbordet. Fråga mig inte varför det dröjt så, det var ju inte alls särskilt svårt! Via sjalbarn och familjeliv fick jag nyligen ny inspiration till att sy en själv. Made by Inferno har sytt en själv och scannat in sin beskrivning. Det finns även en annan beskrivning här.

Jag kunde givetvis inte följa beskrivningen slaviskt (jag utgick från Made by Infernos) utan ändrade lite efter eget huvud.

1. Klipp till botten, 40*16 cm i enkelt tyg.
2. Klipp ut tyg till huvuddelen i dubbelt tyg om du vill ha den fodrad. Jag tyckte 52*110 var lite snålt, höjden är bra men jag skulle vilja ha lite bredare för att inte ha någon glipa längst ner.
3. Klipp till upphängningsdelen i dubbelt tyg efter den galge du valt ut, sömsmån runt överdelen och 3-4 cm sömsmån i nederdelen. Min galge var nog lite väl stor, en barngalge skulle kännas mer lagom.
4. Lägg upphängningsdelarna räta mot räta och sy ihop den övre delen, lämna en liten öppning för att trä över galgen.
5. Klipp jack i sömsmånerna och pressa till upphängningsdelen snyggt. Om det behövs kan man sätta ett par stygn för hand i galgöppningen efter att man trätt på den, jag behövde inte det.
6. Sy ihop huvuddelarnas kortändar räta mot räta, vänd och pressa.
7. Markera mitt på på bottendelens båda långsidor, markera mitt på på huvuddelens ena långsida. Nåla ihop räta mot räta så att huvuddelens mitt stämmer mot bottendelens mittmarkering och huvuddelens två slut möts på bottendelens andra mittmarkering. Sy ihop.
8. Nu får man en rå kant på insidan men den kommer inte synas då en bottenplatta skall läggas över.
9. Markera mitt på huvuddelens övre långsida, och mitt på upphängningsdelens nederkant. Nåla ihop räta mot räta från mitten bak och mitten fram så att framdelarna möts. Nu är det alldeles för mycket tyg på sidorna. Vik snygga veck (antingen som jag gjort eller omvänt) och nåla ihop.
10. Sy ihop, här är det många lager!
11. Klipp till en bit kartong och klä med tyg, jag använde textillim men man kan ju också sy ett foddral.
12. Häng upp bredvid skötbordet och fyll med tyg- eller pappersblöjor eller bruk fantasin och använd den som en interiörsdetalj till något helt annat. Böcker? Björkved? Vad vet jag?

Mönster:
Ja, länker finns ju ovan, fast jag gjorde ju min egen variant. Lätt att anpassa i höjd och bredd.

Material:
Bomullstyg av den lite kraftigare sorten, troligtvis från Ohlssons Tyger för ett par år sedan. Fodrad med rosa lakan från Hemtex. Kartong till botten. Galge i lagom storlek.

Maskinval:
Allt syddes på Easy Jeansen för där hade jag rätt tråd. Kan nog lika gärna sys med overlock.

Kul:
Att jag äntligen kom till skott och sydde blöjautomaten medan vi fortfarande använder blöjor!

Tråkigt:
Att jag har strul med datorn och kameran vilket innebär att jag inte får lagt över bilder och bearbetat de, turligt nog hade jag redan denna bild klar men jag har så mycket jag skulle vilja lägga ut i bloggen!

18 kommentarer:

prickig design sa...

Fin! Kul att ha något snyggt att fästa ögonen vid även när man byter blöjor. För blöjbyten blir det ju några gånger/dag!;o)

Gekko sa...

Snacka om! Och vårt badrum är ju inte det roligaste i världen... :-)

Anonym sa...

Väldigt snyggt! Om du får ordning på kameran, kan du inte ta ett kort när det är blöjor i den så att jag verkligen kan se hur den fungerar?

Ha det gott!

Strömming sa...

Riktigt smart förvaring! Och riktigt snyggt tyg. Håller med cirynne, vill gärna se den in action! :)

gosi sa...

Ahh, vad snyggt och PRAKTISKT! Här hemma ligger blöjorna utslitna ifrån blöjpaketet huller om buller, lite på golvet och lite på skötbordet:) Borde nog också satsa på något sådant här smart!

Anonym sa...

Du lagar så masse fint! Kjempesmart bleieoppbevaring. Håpar du blir fornøgd etter å ha testa den skikkelig i bruk.

Takk for tipset om størrelsane på kleda i bøkene eg har kjøpt. Skal ta det med i betraktninga når eg skal sy.

Dei brune og prikkete jentetoppane var fantastiske :)

Thea sa...

Snygg!!
Jag såg en annan modell på någon blogg för länge sedan och tyckte också det var smart.
Otroligt praktiskt och trevligt sätt att förvara blöjor på. Och väldigt snyggt färgval dessutom! Den kommer göra blöjbyten till ett rent nöje! :-)

prickig design sa...

Jag gillar ert badrum jättemycket! Tyckte det va härligt med fönstret.
Glömde säga det mitt i allt kaos, men mycket härlig vaxduk(?) på skötbordet.

Gekko sa...

Tack! Jag ska se om jag får tagit någon actionbild, vi använder den dock till tygblöjor men jag skulle ju kunna lägga in Gullklumpens Libero och fotografera.

Syster Blå: tack för dina snälla ord! Visst är det vaxtyg, jag har till och med bloggat om den här: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/2007/11/nytt-sktbord-och-ny-dyna.html

Deleine sa...

Jag tycker också att det är tråkigt att din dator strular, gillar juh att sitta här och spana på bilder och drömma =O)

Villa Nystuga sa...

En sådan får jag nog sy till min mamma!
Jag hittar massor av inspiration här hos dig varför du är en av dom jag nominerat i min blogg :)

malin sa...

Jättefin! OCh praktiskt! Jag har ockås funderat på att göra en jättelänge, men skjuter alltid upp det!

stora lilla j sa...

Sååå snygg!

Du har en nominering att hämta på min blogg...

Vindling sa...

Även jag har nominerat dig. Det var inget svårt val. :)

SNUX sa...

utrolig fint stoff!!! Elsker sånn retro- tykt også (om du skjønner hva jeg mener. :)

SNUX sa...

Var forresten innom Alnasenteret på søndag og så inn gjennom gitteret på Reflex etter klærne dine:) Så dessverre ikke så mye, for det var mørkt :(.

Og enda en forresten: i går fant jeg et fantastisk bilde av deg og meg fra 2000 og ettellerannet, da vi var på Ni Muser på en eller annen reunion. Skal se om jeg får skannet det inn. Du hadde kort hår!

DORIS DAISY sa...

Hej! Snygg! En sådan har jag ocså velat sy, sedan A var liten. En massa bebis-saker som aldrig blev sydda. Och nu finns inte tiden, då jag pluggar. MEn ibland undrar man varför man skjutit upp vissa saker i år, när dom sedan går på ett par timmar...

Ha en bra vecka!

Anna-Snoddas sa...

Vilket härligt tyg! Gillar din blogg, full av inspiration! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no