torsdag 3. mars 2011

Att sy en mössa

Den färdiga mössan, sömmen är mitt bak
Det finns massor av olika sätt att sy mössor, här visar jag hur jag brukar göra det. Denna beskrivning är ett komplement till mössmönstret som finns till försäljning här, men funkar förstås till de flesta mönster.

Bild 1
1. Börja med att vika tyget räta mot räta, var noga med att följa trådraken.

Bild 2
 2. Lägg mönstret mot vikt kant.

Bild 3
 3. Klipp runt mössan med sömsmån. Klipp inte upp den vikta kanten.

Bild 4
 4. Här syns mössan utklippt. Vikkanten längst ner i bilden.

Bild 5
 5. Sy runt mössan, sy från det som ska vara insidan av mössan och sluta i det som ska vara utsidan av mössan. Det blir snyggast så. Börja som på bilden vid vikkanten.

Bild 6
6. Här syns mössan efter att jag sytt runt, vikkanten uppåt i bild.

Bild 7
7. Lägg mössan dubbelt. Klipp insnitten som markerade på mönstret. Klipp genom alla fyra lager samtidigt. Detta blir samtidigt vändningshål.

Bild 8
8. Här är insnitten klippta.

Bild 9
9. Vänd genom hålet på det som skall bli insidan av mössan.

Bild 10
10. Här syns den vända mössan från insidan.

Bild 11
11. Lägg ihop insnitten. Passa sömmarna och passa på att du inte har några veck i något av de fyra lagren med tyg.

Bild 12
12. Sy rakt över insnitten från mössans insida.

Bild 13
13. Så här ser mössan ut från insidan efter att du sytt ihop insnitten genom alla fyra lager. Fäst trådkedjorna om du sytt med overlock. Färdig att användas! Mössan sitter snyggast på om sömmen är mitt bak (se den översta bilden)

:andra:
Det finns flera andra sätt att sy mössor på. Detta sätt är snabbt och resultatet blir snyggt, och det är så jag gör när jag syr.
KokaLal har gjort en tutorial som visar ett lite annat sätt. Sen finns det säkerligen många fler guider runtom i olika bloggar! Tipsa gärna i en kommentar!

23 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken bra beskrivning! Förstår inte hur du hinner med allt!

Onomak sa...

Har aldrig tänkt på att sy ihop kilarna tillsammans. Gör alltid det var för sig, men så här måste jag prova. Allt som gör att det går fortare och lika snyggt ändå är ju bra!

Jenny B sa...

Vad smart att sy ihop mössorna upptill så. Jag brukar alltid sy ett par stygn för hand, men detta går ju mycket snabbare.

MinaMirakel sa...

Jättebra beskrivning!/Åsa

63 grader nord sa...

Tusen takk! Den skal prøves!!!
Så genialt enkelt og flott!

carina sa...

da har jeg sydd min første lue, etter din beskrivelse!ble veldig bra,så utrolig lett!takk for gode tips og veldig bra beskrivelse:)kjempefin blogg du har!:)

Jenny sa...

Ojojoj, nu måste jag ju prova detta sätt att sy mössorna på!

Tack för att du tar dig tid och lägger ut tutorials! (stavning?)

maja sa...

Tack för tipset, har också sytt kilarna var för sig förut, men det här var ju bra och snabbt.

ealina sa...

Fiffigt :)

SusoBus sa...

Åh vad smart att sy ihop kilarna samtidigt! Haha, vad omständig jag känner mig nu... jag har suttit och sytt ihop "toppen" förhand för att inte mössan ska vränga ut sig... det tänker jag inte göra mer =)

AW sa...

Hej!

Det här sättet att sy mössor på verkar ju smart! Det som jag undrar är hur "framsömmen" ser ut. Det vill säga kommer sömmen uppifrån hjässan väldigt långt ner framtill (åtminstone måste ju den sömmen vara så att säga djupare än kilsömmarna). Förstår du vad jag menar?

Ditt dregglismönster damp just ner i postlådan, så nu ska jag testa på det!!

Tusen tack för fina mönster och härliga tutorials!!

Gekko sa...

AW: jag förstår vad du menar. Du ser framsömmen i den första bilden i tuten. I den bilden ser du samma mössa framifrån och bakifrån. Bilden längst till höger visar mössan framifrån, där ser du att mittframsömmen kommer en liten bit ner men inte längt. Hur långt ner den kommer kan man ju välja lite själv förstås. Lycka till!

Tack alla ni andra för era kommentarer! :-)

Anonym sa...

Var placerar du din logga när du syr?

Gekko sa...

Anonym: jag placerar den i sömmen mitt bak, det syns på översta bilden. Får att få loggan dit lägger jag den mellan tyglagren på långsidan.

Anonym sa...

Vilken fantastisk beskrivning!

Hur mäter du upp storlekarna på mössorna...tex om omkretsen på huvudet är 46 eller 52 cm?
Jag får inte till olika storlekar så bra så jag hoppas på hjälp från en expert :)

Ha en riktigt bra helg!

/Jennie

lavendia sa...

Kanonbra och tydligt fotograferat. Som många andra skrivit, så skulle jag inte sytt i alla lagren samtidigt, men det blir ju precis lika bra. Tack för en bra blogg.

Anonym sa...

Toppenbeskrivning, nu ska köpa mönstret oxå!

Anonym sa...

Och nu är mössmönstret beställt =)
Mvh Lill

Emelie sa...

DU har blivit veckans onsdagsbloggare:) tack vare det här inlägget. Grattis! :D

Villa Kamomill sa...

Vilken bra beskrivning! Nu ska jag sy sonens och min mössa efter din beskrivning.

Ian sa...

http://yourdailydrug.tumblr.com/post/34300800204

tror du man skulle kunna göra samma variant när man syr en beanie i liknande material? (ex på bilden till vänster).

Anonym sa...

Jättebra beskrivning men varför får jag bubblig söm uppe på mössan, både efter stora sömmen och den lilla sömmen där jag syr ihop öppningarna?

Unknown sa...

Bra tut. Men hur kan man köpa mönstret på denna av dig? Länken funkar inte, man måste ange något lösenord. Vill så gärna ja detta mönster!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no