onsdag 16. november 2011

Tutorial med mønster: Å sy en løshals


Her kommer den, guiden som viser hvordan jeg syr løshalsene. Og innebakt i denne er et kjempebra tips som viser samme prinsipp som jeg bruker når jeg syr mudd/ribbkant i halslinningen på pysjamas og lignende. Den har jeg tenkt å tipse om i et par år nå, men aldri kommet så langt...

Som vanlig vil jeg si at dette er den måten jeg gjør det på. Det finnes andre måter som er like bra, og sikkert måter som er enda bedre. Fortell gjerne hvordan du gjør det, og har du gjort en guide eller vist bilder av din måte er det kjempefint om du legger igjen en link, man kan aldri få nok sytips og inspirasjon!

Først vil jeg vise bilder av de to mønsterdelene. På bildene nedenfor med grønn bakgrunn er begge stoffdelene brettet og inkludert sømsmån. La deg gjerne inspirere og bruk målene og mønsteret fritt! Hver rute er 1 cm. Jeg blir selvsagt glad hvis du oppgir meg som inspirasjonskilde :-)
Mønsterdelene: to deler, en av hver

Den øverst delen. Her ligger den brettet. Ferdig mål inkl sømsmån,13x48 cm

Den nederste delen, denne ligger brettet midt fram.

Jeg begynner med at jeg bretter selve kragedelen (rektangelet) rett mot rett og syr sammen kortsidene.


Kortsiden sydd sammen rett mot rett

Her er kragedelen sydd ferdig rett mot rett og så vendt.
Etter å ha sydd kragedelen dobbelt rett mot rett i kortsidene og vendt den som på bildet over markerer jeg midten av kragedelen og midten av nederdelen.
Når jeg markerer midten klipper jeg bare et lite hakk i midten.
For å få en fin avslutning midt bak vil jeg brette inn sømstillegget bak over kragedelen, se på bildene nedover så forstår du hvorfor. Dette er samme prinsipp som jeg bruker når jeg syr på krage/ribb/muddavslutning i halslinningen i pysjamas med glidelås.
Sømstillegget er lagt til på mønsteret ovenfor.
Legg retten av nederdelen mot kragedelen, brett over sømstillegget som på bildet.

Her er sømstillegget brettet med retten mot kragedelen.
Nå begynner jeg å sy på den siden jeg har brettet på bildet over, så syr jeg nederkanten av kragen mot den andre mønsterdelen rett mot rett.
Pass midtmarkeringene på mønsterdelene.
Husk å brette over på den andre siden midt bak, som på bildene nedenfor.



Nå er de to mønsterdelene sydd sammen

Og her er det brettet på plass. Her ser du løshalsen fra baksiden.
Nå syr jeg nederkanten av løshalsen. Jeg syr en synlig søm med overlocken fordi det blir pent. Om du bare har en vanlig symaskin er det finere å sy en fald. Siden det er fleece behøver man ikke en søm strengt tatt, men jeg synes det ser mer ordentlig ut og velger å ha det.
Jeg syr sømmen før jeg syr inn tillegget bak. Det ser du på de to bildene nedenfor.



Her har jeg sydd inn tillegget med en rettsøm,
her ser du den fra baksiden...

...og her ser du den fra framsiden

Nå syr jeg på kardborrelukking på baksiden. Det har jeg visst glemt å ta bilde av!

Gullklumpen har brukt sin løshals hver dag siden hun fikk den. 
Pyntet med bånd fra Miniskunk

Ha en fin kveld, og kanskje litt kvalitetstid ved symaskinen?!

11 kommentarer:

LillaRöd sa...

Du är fantastisk. Duktig och generös!
Hos dig hittar jag tipsen. I helgen "hjälpte" du mig att kanta en filt tex.:)

Må gott!

Gryda sa...

Strålende! Takk for at du deler.

Tråkleguri sa...

Men i alle dager?!

Hvordan kan jeg ha gått glipp av denne fantastiske bloggen???

Nå er den på lista over blogger jeg følger:)

Denne supre halsen skal jeg jammen prøve! Ser veldig deilig ut, og dessuten er det jo en flott måte å få brukt mindre biter med fleece på.

Takk for at du deler!

Ingrid sa...

Tusen takk! Må prøve en sånn en dag:)

Ikuinen vauvakuume sa...

Tack - Kan jag dela tipsen i en finska facebook-gruppen som heter ompeluelää dvs. att leve och sy (ungefär)...

Cecilia Skoog sa...

Har provsytt och är nöjd! Tack så mycket för mönster och tutorial =)

Anonym sa...

Takk for snille ord! :-)
Och väldigt kul LillaRöd med filten också! :-)

Ikuinen Vauvakuume: klart du får länka! Jag blev så nyfiken på gruppen så jag frågade precis om att få bli medlem, sen kom jag på att jag inte förstår finska! :-D

Hannelt sa...

Takker! Denne skal jeg prøve :)

byJanne sa...

Så snill du er som legger ut en tutorial. Disse er jo helt fantastiske!! Kanskje småttisene i familien skal få seg en slik en til jul?

rockefår sa...

Du er jo ikke bare fantastisk flink, men også veldig snill som deler av din erfaring og kunnskap.

Takker og bukker igjen for inspirasjon! Og hadde jeg ikke brukt så mye tid på å lese flotte blogger så hadde jeg kanskje både fått sydd mer og ikke minst blogga om det jeg holder på med....;-)

Glada AnnKan sa...

Vilken jättebra "halsduk" måste jag prova att göra :)

Tack för att du visar och inspirerar
Hälsningar
AnnKatrin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Her syr Gekko!

Gekko har gått fra å være en syfreak på hobbybasis til å designe egne kolleksjoner og ta fram egne stoffer.
Da bloggen tok sin form i 2007 bodde jeg i Sverige og blogget på svensk. Nå har jeg tilhold i Norge og blogger på norsk.

Her i bloggen er det mye fokus på hva jeg syr og hvordan jeg gjør det.
Gekko har kleskolleksjon i flere butikker og selger stoffer fra egen nettbutikk samt forhandlere utenfor Norge.
Besøk gjerne nettbutikken for å se mer!
www.gekkobarn.no